Speelnatuur

Wat is nou leuker voor kinderen om beestjes te ontdekken, te wroeten in de grond, te spelen met water, verstoppertje te spelen, in bomen te klimmen (of in een klimpergola), aardbeitjes te plukken etc.? Volgens pedagogen is buitenspelen `de absolute winnaar` als activiteit voor de motorische, sociaal/emotionele en geestelijk creatieve ontwikkeling. Kinderen die vaak buiten spelen zijn ook nog eens 15% minder dik.

In mijn opleiding -maar ook daarvoor en daarna- heb ik de nodige kennis en ervaring opgedaan met het creĆ«ren van speelnatuur/speelgroen. Zo heb ik meegewerkt bij de aanleg van natuurbelevingstuinen bij Kinderdagverblijven en Basisscholen met Paul van Eerd www.burobuitenruimte.nl (Utrecht, Amersfoort) en Wouter van Santen www.biotooptuinen.nl in Den Haag. In Groningen heb ik een reeks wilgentipi’s bij KDV’s en scholen geplaatst en ervaring opgedaan met het onderhoud en de ontwikkeling bij basisschool Widar. Inzicht, kennis en ervaring heb ik veder opgedaan in mijn opleiding voor Ecologisch hovenier en cursussen over natuurbelevingsoefeningen bij IVN, Earth Education en Bewaarde land.

Een erg leuk onderdeel van mijn werk!